Samen met ons creëert u oplossingen in plaats van nieuwe vragen.





Nieuwsgierig?
Bel ons op 0413 366005 of neem rechtstreeks contact op met een van onze adviseurs..

Corona: hoe kom je beter uit deze crisis?

Ga anders denken en werken om beter uit deze crisis te komen

Het gesprek van de dag is momenteel natuurlijk het coronavirus. Het kan je behoorlijk bezighouden. Er worden flinke maatregelen genomen door regeringen en veel mensen werken momenteel vanuit huis of zelfs helemaal niet. Ook Flamma volgt de mediaberichten op de voet en wij spreken verschillende ondernemers vaker dan anders. En anders dan anders. Want hoe moet je hiermee omgaan? Hoe kom je door deze crisis heen? En vooral: hoe kom je er straks weer goed uit?


De regering heeft goede maatregelen aangekondigd zoals het laat aanzien. We willen met dit blog je een steuntje in de rug geven. Want je kunt natuurlijk voor de ‘damage control’-methode gaan: de situatie enigszins accepteren en vooral gaan bezuinigen op alles wat mogelijk is. En dan maar hopen dat het snel voorbij is en de schade beperkt blijft. Maar: je kunt ook actief aan de slag gaan, om straks beter uit de crisis te komen. Hoe?


We omschrijven hierbij twee hoofdmaatregelen die je daartoe nu kunt nemen:

1. DENK ANDERS

Anders denken helpt doorgaans altijd bij innoveren. Eigenlijk word je bijna gedwongen nu om anders te denken, want de situatie is anders geworden. Hoe ga anders denken en ga je te werk?

  • Help anderen
    Waar hebben je klanten behoefte aan, juist nu? Misschien willen of kunnen ze je product of service op dit moment niet afnemen. Maar wat kunnen en willen ze wel? Luister of ga met ze in gesprek, via welk medium dan ook.

  • Denk samen anders.
    Niet alleen je klanten, maar ook mede-ondernemers zitten in hetzelfde schuitje. Misschien is nu wel hét moment om nieuwe synergie op te zoeken? Kun je een gat opvullen dat is ontstaan? Met elkaar overleggen en oplossingen bedenken voor huidige, en misschien zelfs nieuwe klanten?

    Bijvoorbeeld:Een technische groothandel in gasappendages die meteen de installateurs, haar klanten helpt door ook assemblage voor hen te doen. Nu nood IC bedden ingericht moeten worden  komt het erop aan dat je elkaar helpt... Elkaar helpen genereert ook energie en geeft voldoening.

    Bijvoorbeeld: Een lifestyle coach en sportschool onderneming. Juist nu het moeilijk is coachen ze hun klanten om gezond te blijven eten, binnenhuis te bewegen, traplopen, evenwichtsoefeningen, touwtjespringen. Al dan niet met skype of zoom life coaching erbij.

    Bijvoorbeeld: Een interieurontwerper ging aan de slag met warme leads die hij nog had liggen. Hij benaderde zijn klanten met de vraag of het opgevraagde project kon worden vervroegd en bood ze daarbij extra mogelijkheden aan, en een beter passende planning. Iets waar beiden partijen blij van werden.

 2. WERK ANDERS

Misschien heb je je bedrijf moeten sluiten inmiddels, vanwege zieken of RIVM-richtlijnen. Of ligt er werk stil omdat leveranciers niet of later leveren? Of sta je met een paar man personeel duimen te draaien? Of werkt iedereen vanuit huis? Ja, anders werken moet nu wel. Hoe hou je het werken effectief?

  • Blijf je medewerkers motiveren
    Niet alleen jij, iedereen heeft last van deze crisis. Het zijn echt onwerkelijke situaties. Je bedrijfscultuur kan je nu mogelijk helpen! Zorg dus dat je transparant blijft richting je medewerkers. Betrek ze bij keuzes die je nu (moet) maken. Faciliteer in thuiswerken indien dat mogelijk is. Neem of maak de tijd om echt aandacht te hebben voor je mensen. Zorg voor je personeel en regel opvang voor kinderen of een extra veilige werkomgeving.

    Bijvoorbeeld: Een groot bedrijf heeft veel thuiswerkers. Hoe houden ze mensen gemotiveerd? Het werken in de Cloud wordt daartoe goed gefaciliteerd, inclusief ‘virtuele koffiehoek’. Want het sociale contact is zeker zo belangrijk om - juist nu - te behouden, zodat mensen niet vereenzamen of voelen dat ze er alleen voor staan.

    Bijvoorbeeld: Een bank regelt extra infectiezeep en een kunststof scherm om achter te werken bij de balies voor extra hygiëne voor de baliemedewerkers.

  • Tijd voor unfinished business
    Juist nu er wat tijd vrijkomt, kun je eindelijk (gezamenlijk) werken aan dat innovatief project. Of aan het schrijven van een plan? Een website bouwen of investeren in social media?

    Bijvoorbeeld: Een machinebouwer heeft een aantal mensen die door de videoconferenties tijd “over houden”. Daardoor hebben zij zich gestort op de ontwikkeling van een product, waar ze al twee jaar niet aan toekomen en wat nu wel kan. Werkend vanuit huis.

Kortom: heb je last van de crisis? Blijf rustig, neem afstand en denk in oplossingen in plaats van problemen. Denk vooruit!

Ga samen met je personeel bedenken hoe je kunt inspelen op de situatie nu, hoe je de tijd nu kunt gebruiken om te investeren in later en blijf je personeel motiveren door vooral het gesprek aan te gaan met elkaar. En denk hierbij ook na hoe je het gaat volhouden. Het kan zo maar zijn dat wij deze bijzondere omstandigheden een aantal weken of een paar maanden moeten gaan volhouden. Daar kun je ook nu al over nadenken en ideeën ontwikkelen. Dat helpt je om rust uit te stralen en dat geeft medewerkers en klanten vertrouwen in je onderneming en je aanpak.

Als je toch in de problemen komt of het gaat echt niet goed?
Deze week schrijven wij het blog “Wat te doen als je toch een crisissituatie terecht komt?” Maar je kunt ons uiteraard ook altijd bellen of mailen.

Heel veel sterkte en succes met toepassen van enkele succesfactoren.