Samen met ons creëert u oplossingen in plaats van nieuwe vragen.





Nieuwsgierig?
Bel ons op 0413 366005 of neem rechtstreeks contact op met een van onze adviseurs..

Goed geformuleerde strategie: de basis van een succesvolle onderneming

In deze coronasituatie merken wij dat ondernemers, directies en managers afwijken van hun bedrijfsstrategie. Meestal gebeurt dat onbewust, doordat ze zo (af)geleid worden door de waan van de dag. Dat is jammer, want juist nu is je strategie een waardevol kompas.

 

De Covid-19 maatregelingen vroegen om directe actie in de organisatie: van het veiligstellen van de cashflow tot het faciliteren van thuiswerken. Bovendien doen zich allerlei (on)mogelijkheden voor en er ontstaan nieuwe werkwijzen en ideeën.

 

Vanzelfsprekend moet je als bedrijf flexibel zijn, kansen zien en benutten, inspringen op markt- en klantbehoeften. Maar pas op: trap niet in de valkuil om daarbij de gehele strategie uit het oog te verliezen. Als het moeilijk wordt, is het makkelijk om snel van koers te wijzigen, nieuwe strategieën te bedenken en die tot doel te verheffen.

 

Bepaal je strategie

In je strategie maak je als directie of MT een concrete keuze in welke richting de gehele organisatie gaat. Op basis daarvan neem je beslissingen, ga je planmatig te werk en zorg je ervoor dat alle afdelingen en alle activiteiten op elkaar zijn afgestemd. Vanuit die overall strategie bepaal je de aanpak voor de afdelingen, units of teams.

 

In je strategie formuleer je de beste manier om de gestelde doelen en resultaten voor je organisatie te bereiken. Dat kunnen zowel economische als niet-economische doelen zijn. Denk bij economische doelen aan winstdoelen, (groei van) omzetten en marktaandeel, kostendekking en kasstromen. Niet-economische doelen zijn o.a. zorg voor het milieu, maatschappelijke verantwoordelijkheid en liefdadigheid.

 

Al het goede komt in drieën

Strategie bestaat uit 3 dimensies, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn:

 

  1. Spreiding: Waar willen wij concurreren?
    Hiermee geef je aan met welke producten of diensten je bedrijf actief is, op welke (geografische) markten, en in welke mate je verticale integratie nastreeft.
  1. Positionering: Hoe willen wij concurreren?
    Hiermee geef je aan hoe je je producten of diensten wilt onderscheiden van de concurrenten. Zijn jouw producten goedkoper of beter van kwaliteit dan die van de andere aanbieders?
  1. Samenwerking: Alleen of samenwerkend met andere organisaties concurreren?
    Hiermee geef je aan of je de strategie alleen wilt uitvoeren of dat je daarvoor een vorm van samenwerking met andere organisaties nastreeft.

 

Plan je reis

Het ontwikkelen van een strategie kun je vergelijken met het plannen van een reis. Zowel het begin- als het eindpunt vaststellen zijn daarbij van groot belang. Voor succes is meer nodig dan alleen het kiezen van de juiste strategie. Zonder een perfecte planning en uitvoering van de genomen beslissingen (=implementatie) is succes niet te bereiken.

 

Ook, en waarschijnlijk juíst, in deze coronatijd dient je strategie als kompas voor je gehele bedrijf. Het voorkomt dat medewerkers, teams of afdelingen een eigen koers gaan varen en het geheel uit het oog verliezen.

 

Laat je dus niet uit het veld slaan. Volg je strategisch kompas en werk planmatig door aan de doelen die je daarin hebt gesteld.

 

Als Flamma stellen wij bedrijven in staat om op een toekomstbestendige manier hun ambities te realiseren. Het ontwikkelen van bedrijven doen we door strategie-ontwikkeling en organisatie-ontwikkeling. We kijken graag samen wat we voor jou en je bedrijf kunnen betekenen.