Samen met ons creëert u oplossingen in plaats van nieuwe vragen.





Nieuwsgierig?
Bel ons op 0413 366005 of neem rechtstreeks contact op met een van onze adviseurs..

Marketing versus sales

Zit jij als ondernemer al op de goede weg? Het verkoopproces is door de jaren heen flink veranderd. Waar je eerst voornamelijk bezig was met sales, direct gericht op het verkoopproces, ziet dit er nu heel anders uit en door de Corona crisis wordt dit alleen maar versterkt!

 

Herinner je je de tijden nog dat je heel gemakkelijk koude acquisitie kon doen, als verkoper een rondje maakte langs verschillende bedrijven en dan ook snel afspraken kon maken met onbekenden? Waar het commerciële traject eerst uit circa 30% marketing en 70% acquisitie bestond, is dit nu volledig omgedraaid.

 

Het is een stuk belangrijker geworden om als bedrijf jouw klant volledig te begrijpen. Het in kaart brengen van de klantreis, ook wel de customer journey, heeft verschillende voordelen. Je krijgt meer inzicht in de doelgroep, je krijgt goed in beeld welke marketingkanalen je binnen elke fase het beste kunt inzetten, het geeft inspiratie voor de ontwikkeling van nieuwe producten/diensten en zo ben je de concurrent vaak nét een stapje voor.

 

De customer journey bestaan uit verschillende fasen: bewustzijn, overweging, aankoop, service en loyaliteit. Vroeger (en we zien het nu vaak nog steeds) werd voornamelijk ingezet op de ‘aankoop-fase’. Deze is voor jou als ondernemer namelijk het meest tastbaar. Je ziet direct terug wat je terugkrijgt voor jouw investering. Maar als je bijvoorbeeld weinig inzet op bewustzijn (naamsbekendheid), wordt je niet eens meegenomen in de overweging. En ook ná de verkoop is het belangrijk om jouw klant van goede service te blijven voorzien en te zorgen dat deze klant loyaal wordt en terugkeert.

 

Een goede samenwerking tussen de marketing en sales afdeling is essentieel. Ze hebben immers dezelfde doelstellingen: Nieuwe klanten werven en betere service leveren aan huidige klanten. Waar marketing een hele belangrijke positie heeft ingenomen, moet de voorzet nog wel goed ingekopt worden!

 

Focus niet meer alleen op de directe verkoop, maar bekijk de totale customer journey om meer naamsbekendheid op te bouwen, meer leads te generen, meer te verkopen en om jouw bestaande klanten loyaal te maken.

 

Ben je geïnteresseerd en wil je sparren over de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze missie is om ondernemers in staat te stellen hun ambities op een toekomstbestendige manier te realiseren.