Samen met ons creëert u oplossingen in plaats van nieuwe vragen.





Nieuwsgierig?
Bel ons op 0413 366005 of neem rechtstreeks contact op met een van onze adviseurs..

Sociale innovatie loont!

Als MKB-bedrijf heb je beperkte middelen om te innoveren. Maar … onderschat de impact van Sociale Innovatie niet. Door ‘slimmer werken’ kun je met dezelfde middelen meer of dezelfde output realiseren. Dat blijkt uit een onderzoek naar Sociale innovatie in het MKB.

 

Door de economische crisis is het innovatieve vermogen met name binnen het MKB sterk gedaald in het afgelopen decennium. Door de tegenvallende economische groei zijn ondernemers duidelijk minder bereid of in staat tot innovatie.

 

Bevindingen

  • Daling van het aantal bedrijven dat samenwerkt om vernieuwingen te ontwikkelen;
  • Sterke afname van het aandeel MKB bedrijven met medewerkers die zich specifiek bezighouden met innovatie
  • Het gebruik van externe kennisnetwerken is redelijk stabiel.

 

Innovatie omvat meer dan technologie

De onderzoekers constateren dat veel ondernemers denken dat innovatie alleen met technologische vernieuwing te maken heeft. Dat is een hardnekkig misverstand. Innovatie heeft namelijk ook te maken met verbeteren en vernieuwen van je bedrijfsstrategie, de inrichting van het primaire proces, de inzet van het personeel of het managen van het bedrijf. Dergelijke Sociale innovatie is nog relatief onbekend in het MKB. En dat terwijl de impact van ‘slimmer werken’ juist in het MKB groot kan zijn. Ook hiermee kun je je concurrentievoordeel enorm vergroten.

 

Slimmer werken

Drie tips uit het onderzoek:

  1. Onderneem samen met je medewerkers. Vergroot de betrokkenheid en inzet van je medewerkers. De winst zit in je mensen.
  2. Werk aan een flexibele en efficiënte onderneming waarin dynamisch leidinggeven en slimmer organiseren voorop staan.
  3. Meedoen aan regionale innovatie-initiatieven loont. Samenwerken met elkaar en met adviseurs helpt om tot vernieuwing te komen en deze ook door te voeren.

 

Hoogleraar Lex van Teeffelen is een van de auteurs van het onderzoekrapport ‘Investeren in het sociale innovatievermogen van MKB-bedrijven loont’. Hij is gastspreker op het Flamma seminar.