Samen met ons creëert u oplossingen in plaats van nieuwe vragen.






Nieuwsgierig?
Bel ons op 0413 366005 of neem rechtstreeks contact op met een van onze adviseurs..

De kunst van het werven van topkandidaten

Wist je dat je juist als MKB-bedrijf iets bijzonders te bieden hebt aan kandidaten? Ga het wervingsproces in, waarbij je je unieke cultuur, techniek en/of klantenkring presenteert. Hoe beter je dat doet, hoe groter de kans dat je kandidaten vindt, die precies bij je bedrijf passen.

 

“Waarom werf je medewerkers?” Deze vraag stel ik soms aan ondernemers of managers. Vaak komt dan het antwoord: “Omdat wij mensen nodig hebben of omdat wij vacatures moeten invullen.” Dit is het snelle, simpele antwoord. Natuurlijk is dat zo. Maar dan vraag ik door: wanneer werf je? En vooral: hoe werf je mensen die graag bij jóuw bedrijf werken? Want een medewerker vinden die met plezier bij je werkt en dat vol enthousiasme kan doen, is goud waard. Zo’n medewerker gaat ook echt bijdragen aan de ontwikkeling van jouw bedrijf. Hoe vind je die?

 

Durf je verhaal kleur te geven

 

Potentiële kandidaten zijn er misschien genoeg, maar hoe ga je ze benaderen? Iedereen is op zoek naar DE baan die bij ze past en die goed voelt. De ideale baan. Maar niet iedereen is actief aan het zoeken. De drijfveren van mensen zijn heel divers. Juist als MKB-ondernemer heb je wat dit betreft veel te bieden. Als MKB-ondernemer heb je een persoonlijkheid en juist daarom is het zo belangrijk om bij de werving van mensen dit naar voren te brengen. Ik durf de stelling aan dat een quote als “Technische hork, zoekt super techneut om samen heel mooie producten te maken voor klanten die dat enorm waarderen. En daarnaast houden wij ook van feesten.” kandidaten oplevert die beter passen bij je bedrijf, dan een hele neutrale brave tekst, zoals ‘Technisch engineer M/V’ die van elk willekeurig bedrijf kan zijn.

 

Employer branding – always on

 

De echte toppers onder de passieve kandidaten, bepalen in de regel zelf met wie ze in gesprek gaan. Zorg er dus voor dat je op hun radar komt en blijft bij deze talenten, bijvoorbeeld via posts op LinkedIn, via Twitter en nieuwsbrieven. Ook wanneer je geen actieve werving hebt lopen. Hierdoor vergroot je de kans dat ze jouw organisatie interessant gaan vinden, vooral als de employer branding van jouw organisatie aantrekkelijk is.  Als je dan in de toekomst een passende vacature hebt, is het een stuk makkelijker een van deze kandidaten binnen te halen. Of misschien meld deze kandidaat zich spontaan, wat een kostbaar wervingsproces voor kan zijn.

 

Strijd om talent: passieve kandidaten werven

 

Volgens een wereldwijd onderzoek van LinkedIn kan 75% van alle werkenden als passief worden beschouwd. Toch heeft slechts 61% van alle organisaties een strategie voor het werven van deze ‘kandidaten’. Dus als jij dit slimmer aanpakt dan de concurrent, maak je meer kans om toptalenten binnen te halen!

 

Perfect match

 

Als je al het andere al geprobeerd hebt en daarmee niet succesvol bent, dan is het risico van een tekst met meer persoonlijkheid erin niet groot. Dus probeer een stap verder te gaan en je bedrijfscultuur vorm te geven en te uiten via een goede contentmarketing. Het draagt bij aan een effectiever wervingsproces en aan betere kandidaten. Op zoek naar de ‘perfect match’!

 

Note: Dit blog is deel 3 van 3 delen: Personeel behouden, inzetten, werven.

 

Eerder verscheen deel 1: behoud van personeel en deel 2: Employer branding.