Samen met ons creëert u oplossingen in plaats van nieuwe vragen.






Nieuwsgierig?
Bel ons op 0413 366005 of neem rechtstreeks contact op met een van onze adviseurs..

Enthousiasmeer medewerkers door authentiek te zijn

Personeel behouden, inzetten, werven. Deel 2: inzetten.

Het enthousiasme van medewerkers heeft te maken met het feit of ze zich betrokken en gewaardeerd voelen. Wanneer medewerkers zich kunnen identificeren met wat je als onderneming wilt doen en bereiken, ben je succesvoller als bedrijf. Hoe authentiek ben jij en ben je je bewust van wat je uitstraalt als bedrijf?

Non-verbale communicatie
Iedereen kent uit de politiek de invloed van de gezichtsuitdrukkingen van politici wanneer ze denken dat er geen camera op staat. Die kunnen iemand maken of breken. Binnen het bedrijfsleven sta je ook ‘in de schijnwerpers’ voor het personeel. De identiteit van een bedrijf komt tot stand door wat je doet en hoe je je gedraagt als directie en leiding. Voor een groot deel bepaalt ook de non-verbale communicatie wat je uitstraalt.

Gedrag is communicatie

Wat je uitstraalt zit voor een deel in de “officiële communicatie”, maar wordt gedragen - of gebroken - in wat je doet tijdens de momenten op de werkvloer en in de wandelgangen. Medewerkers luisteren uiteraard naar wat de top van het bedrijf vertelt. Bewust en logisch. Maar medewerkers nemen ook en vooral onbewust waar, wat jij als leidinggevende doet, hoe je reageert en hoe je luistert. Klopt dat met elkaar? En ben je authentiek; handel je naar wat je zegt?

Authenticiteit geeft vleugels
Om authentiek te zijn, moet een aantal zaken in je onderneming goed voor elkaar zijn. Een goede strategie, een heldere missie, een consistente bedrijfscultuur en een heldere aansturing van alle mensen zijn belangrijk. Zonder deze zaken wordt het lastig om doelen te halen. Om echt goed te presteren, maak je die extra stap richting medewerkers. Want met medewerkers die, zonder dat ze zich bewust ervan zijn, dat extra stapje doen, geven je onderneming vleugels! Daarmee komt er een ‘flow’ in het bedrijf; klanten voelen dat ook en geven dat weer terug naar de onderneming.

Personeel inzetten en behouden
Door te opereren als een authentiek bedrijf, zorg je dat je personeel enthousiast bij je (blijft) werken. De sfeer en cultuur in een onderneming sijpelt van boven naar beneden door de organisatie. En naar buiten toe. De bewustwording van de essentiële voorbeeldfunctie van de directie is de sleutel tot succesvolle medewerkers en een groeiend bedrijf.

Authentiek zijn biedt kansen en bedreigingen. Deze uitdaging heb je als directie iedere dag zelf in de hand. Hoe ga jij ermee om? En wat ga jij er in 2019 mee doen?

 

Ik wens iedereen veel “kleine succesmomenten op de werkvloer” en veel grote hoogtepunten toe.

Kees van Delft