Samen met ons creëert u oplossingen in plaats van nieuwe vragen.






Nieuwsgierig?
Bel ons op 0413 366005 of neem rechtstreeks contact op met een van onze adviseurs..

Medewerkers enthousiasmeren voor een betere groei

Personeel behouden, inzetten, werven. Deel 1: behoud.

We zitten in een groeiende economie, maar toch zien steeds meer bedrijven hun groei stagneren omdat ze niet genoeg goede mensen hebben om aan de vraag van klanten te voldoen. Herken je dit? En wat ga je eraan doen? Ik geef je de tip: start nu tijdens de eindejaargesprekken.


Bedenk eens: komen er in jouw bedrijf steeds meer mensen via de voordeur naar binnen, terwijl er goede mensen via de achterdeur weggaan? Of gaat het heel anders? De verleiding om nieuwe mensen aan te nemen, die op te gaan leiden en in te laten stromen is heel groot. Wat als de bestaande mensen 20% meer output realiseren en daarbij meer tevreden zijn?

Begin met behoud

Goede medewerkers willen graag goed werk leveren, zodat ze bijdragen aan het bedrijf waarvoor ze werken en daar trots op kunnen zijn. De basis voor enthousiaste medewerkers die goed willen en zullen presteren is gelegen in een leidinggevende die zelf vakbekwaam is en de medewerker serieus neemt. Als leidinggevende enthousiasmeer je je medewerkers door ze heldere doelen te geven, zo nodig te helpen als ze daar behoefte aan hebben en feedback te geven op wat ze doen. Zodat ze weer verder kunnen groeien.


Eindejaargesprekken

Vanaf nu worden er weer veel functionerings- en beoordelingsgesprekken gehouden. Mijn ervaring is dat medewerkers oprechte en goede feed back kunnen waarderen, mits goed begeleid. Onlangs heb ik zelf al een tiental eindejaargesprekken mogen voeren en mee voorbereid. Het is iedere keer weer een verrassing om te zien en te horen hoe enthousiast medewerkers reageren, wanneer ze oprechte input krijgen van hun leidinggevende om te groeien.

Maak jezelf nuttig als leidinggevende

Een jaar later kijken deze medewerkers vaak enthousiast terug; soms geven ze aan dat ze de coaching best pittig vonden, maar vaak geven ze ook aan dat ze veel geleerd hebben, nu veel meer kunnen en durven als aan het begin van het jaar en dat de samenwerking in het team veel is verbeterd, omdat “knelpunten” echt werden benoemd en opgelost. Dán heb je je als leidinggevende dienstbaar opgesteld en je nuttig gemaakt voor je medewerkers en je onderneming. Dat is de kern van een leidinggevende: je nuttig maken voor je mensen en voor je onderneming. Daar pluk je zelf de vruchten van!

Een goed begin…

Het eindejaargesprek is direct ook het “begin van het jaar gesprek” voor het volgende jaar. Hoe mooi kan het zijn? Je mensen zijn de allergrootste waarde van je onderneming. Zij verdienen de aandacht die daarbij hoort, veel aandacht. En alles wat je aandacht geeft, groeit.

Ik wens iedereen veel enthousiaste en inspirerende eindejaar gesprekken toe!

Kees van Delft

Dit is deel 1 ‘personeel behouden' uit een serie van 3 blogs over Personeel behouden, inzetten, werven.

Hier vindt je deel 2 ‘personeel inzetten en later verscheen deel 3 ‘personeel werven’.